Laatste loodjes..... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Berry & Esther - WaarBenJij.nu Laatste loodjes..... - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Berry & Esther - WaarBenJij.nu

Laatste loodjes.....

Door: Berry en Esther

Blijf op de hoogte en volg Berry & Esther

06 Juli 2005 | Tanzania, Dodoma

't Zit er al weer bijna op....althans zo voelt het als je lang op reis bent en minder dan 2 weken te gaan hebt. We zijn inmiddels aan een soort afsluitende vakantie begonnen op een eiland dat daar voor alle ingredienten heeft....Zanzibar!
Net de lunch besteld en uitkijkend over de zee vol houten bootjes en een onvermijdelijk roestig oud schip....blijft Afrika.

Het ons voor ons nauwelijks te bevatten wat er het afgelopen jaar allemaal gebeurd is. Afgelopen maanden nog grotendeels in Hambantota (Sri Lanka) doorgebracht. We hebben daar met een superleuk team 55 houten huizen 'opgeleverd', dat betekent dat je ook veel van de 55 families leert kennen, een bijzondere ervaring!
Lang over gesproken binnen het team van vrijwilligers en nu ook eindelijk gebouwd....een communitycenter annex tearoom. Een plek waar mensen elkaar kunnen treffen, iets dat met de winkeltjes, die langzaam weer opgebouwd worden, bijdraagt aan een normalere buurt om te leven. Esther heeft een ontwerp gemaakt dat is afgestemd op de verkrijgbare en betaalbare materialen, het bleek een veelbesproken onderwerp onder de locals. Dat het met enthousiasme in gebruik werd genomen bleek wel op onze laatste dag in Hambantota bij het grootse openingsfeest van de tearoom!
Blijft erg vreemd om na 2 maanden afscheid te moeten nemen van zoveel bijzondere mensen, het supergeslaagde feest maakte het gelukkig een stuk vrolijker.
Ons vertrek betekende voor de rest van het team ook een ontspannen lang weekend.....Pizza's eten in Hikkaduwa, als het aan Soren lag iedere dag voor lunch en diner.....ja, je gaat dingen missen in Hambantota.

Het project is na ons vertrek zeker doorgegaan maar heeft een iets andere invulling gekregen. Soren en Riaz hebben voor de families die er full-time wonen het huis 50% vergroot en Jeroen heeft zich op allerlei kleine projectjes gestort. Er is door het locale team een schooltje gebouwd voor Zareena, een goede vriendin van ons die besloot kinderen engelse les te geven. En dankzij een bijdrage van Teun en Hanneke is voor de (kans)armste en jongste werknemer van het locale team een houten huis gebouwd.

Wij zaten inmiddels al in Dubai aan de koffie bij de Starbucks in een van de vele luxe shoppingmalls. Omgeven door een interessante mix van in 't wit geklede sheiken, vergezeld van in zwarte burka's gehulde vrouwen. We hebben het een week in de Verenigde Arabische Emiraten volgehouden. Bloedheet, vrij prijzig en afrika in het vooruitzicht, een week is lang zat. Wel grappig om te ervaren dat de, in australie moeilijk te spotten, camels hier op elke zandduin voor leken te komen. De verleiding tot koop over te gaan op een authentieke camelmarkt kunnen weerstaan.
Naast bizarre contrasten tussen hardwerkende immigranten en veel rijke arabieren, houten zeeschepen en Roll's Royces voor de 7 sterren hotels heeft vooral de ontmoeting met Mohomad indruk op ons gemaakt.
Mohomad is de Sri Lankaanse echtgenoot van een vrouw die we uit Hambantota kennen. Hij werkt al 3 jaar vrijwel onafgebroken 7 dagen in de week, minimaal 12 uur per dag als beveiligingsmedewerker in een erg luxe 5 sterrenhotel. Hij had zijn 3 jaar oude zoontje slechts 2 keer gezien en zijn pasgeboren baby nog nooit. De foto's die we voor hem gemaakt hadden werden dan ook ontzettend dankbaar in ontvangst genomen. Beetje te dankbaar, vonden we toen we op zijn kosten aan een buffet in het ronddraaiende toprestaurant van het hotel over Dubai uitkeken....en bijzondere ontmoeting!

Weer een vrij grote overgang van Dubai naar Nairobi, Kenia. Enige dat we wisten is dat de woordspeling 'Nairobbery' behoorlijk serieus bedoeld werd. Iedere ogenschijnlijk behulpzame afrikaan lieten we links liggen en belandden na een taxitrip door een getto al vrij snel in de vriendelijke veilige reizigersatmosfeer van een backpackersguesthouse. Iets in ons gaf ons het idee dat Afrika ter hoogte van de evenaar altijd warm was....bleek behoorlijk onjuist. We miste vrijwel alles wat we voor veel geld uit Australia hadden opgestuurd...schoenen, lange broek, trui en onze slaapzakken....lekker dagje geshopt dus!
Dag 3 al op safari...'t Afrikagevoel kan er maar inzitten...Met 3 andere reizigers de savanne op. Het gebied Serengetti/Masai Mara staat bekend om de enorme verscheidenheid aan wildlife....spotten van de 'Big Five': Leeuw, luipaard, olifant, buffelo en neushoorn was dan ook geen probleem. Misschien was het beeld van de eindeloze savanne vol met zebra's, giraffen, gazelle's etc etc nog wel indrukwekkender. Een mooie ervaring waarbij je natuurlijk wel alle andere busjes en Landrovers voor lief moet nemen....die zie je dus nooit op Discovery Channel!
Ons na de safari nog een tijdje vermaakt in andere delen van Kenia en na ons beluit half juli terug naar NL te vliegen afgezakt naar Tanzania. Proberen hier op Zanzibar nog even een echt 'vakantiegevoel' te krijgen....ik moet zeggen dat dat aardig aan het lukken is.
Er is toevallig in de dikke week dat we op dit eiland zijn een filmfestival gaande...blijkt na twee dagen vierkante ogen maar erg leuke ervaringen op te leveren.....moet dan ook afsluiten, we pakken nog een filmpje!

Alle bewijzen in de vorm van foto's laten dan ook nog even op zich wachten....

De meeste van jullie vast nog een paar weekjes zwoegen voor de welverdiende vakantie....succes daarbij!

...en voor de vroege vogels: Fijne vakantie!

• 06 Juli 2005 - 17:05

Jim & Noelle:

hopen jullie snel te zien, zijn 23 juli in Amsterdam........juliie ook?? goede reis terug!

• 06 Juli 2005 - 21:33

Speedy!!:

Rust nog ff lekker uit. Nog 9 nachten en dan ga ik genieten van mijn welverdiende vakantie. Succes met omschakeling naar NL.
    Dikke kus..

• 07 Juli 2005 - 08:09

Koos, Antony, Maarten, Arjen:

Grandioos, het doet ons goed te lezen dat jullie zo lekker aan de klus zijn geweest.

Erg nieuwsgierig naar de foto's.

Tot thuis.

• 08 Juli 2005 - 07:08

Margriet:

jammer dat ik geen nbc kon ontvangen, want ik ben erg benieuwd naar je theehuis, Esther. Tot snel!

• 11 Juli 2005 - 20:11

Helga:

Esther, je hebt al een onderwerp voor je afstudeerproject? Een theehuis klinkt erg goed. Nog een goeie week vakantie, en tot heel snel in Amsterdam!