Timmeren aan Sri Lanka... - Reisverslag uit Hambantota, Sri Lanka van Berry & Esther - WaarBenJij.nu Timmeren aan Sri Lanka... - Reisverslag uit Hambantota, Sri Lanka van Berry & Esther - WaarBenJij.nu

Timmeren aan Sri Lanka...

Door: Berry en Esther

Blijf op de hoogte en volg Berry & Esther

06 April 2005 | Sri Lanka, Hambantota

Even aan het uitbuiken achter internet...tijd voor een update! De reis heeft een bijzondere wending gekregen hier in Sri Lanka...

Bij aankomst in Colombo gelijk weer in de hectiek van Azie gerold...heerlijk. Afdingen bij de tuk tuk, niet teveel mee willen kijken in het chaotische verkeer en je weer een weg banen door de alles behalve engelstalige menu's....erg grappig dus.

De stad Colombo waren we echter vrij snel zat. Na het aanvragen van ons visum voor India zaten we dan ook al snel in de trein naar Kandy, een bergstadje op zo'n 3 uur ten oosten van Colombo. In Kandy heerst een erg ontspannen sfeer, sloot goed aan bij onze behoefte. In de plaatselijke pub (jaja) raakten we aan de praat met Jeroen en Phillip uit Nederland die in het zuiden van Sri Lanka houten huisjes aan het bouwen zijn voor de vele Tsunami-slachtoffers. Alles viel precies op z'n plek. Wij waren van plan uit te zoeken of we nog iets nuttigs konden doen in het getroffen gebied en Jeroen kon ons goed gebruiken.

Later in Colombo ons Visum voor india opgepikt en de dag erop de trein naar het zuiden gepakt...op weg naar Hambantota.

Vanuit de trein zien we ten zuiden van Colombo al vrij snel de schade die de Tsunami heeft veroorzaakt toenemen. Wat een chaos. En dan beseffen we ons ook nog heel goed dat het nog zoveel erger is geweest...erg heftig!

We overnachten in Galle, in een door de nederlanders gebouwde VOC-vesting die het verbazigwekkend goed heeft gehouden. Vreemd om in een gebied dat redelijk wordt gedomineerd door tentenkampen en verwoeste gebouwen in een onbeschadigd vestingstadje rond te stappen.

De bus van 6.00 uur gehaald en al vrij snel goed wakker door hetgeen we zien langs de zuidelijke kust. Ondanks het feit dat het toerisme weer een beetje op gang komt en ook absoluut op gang moet komen, kunnen we ons niet voorstellen dat je nu voor je plezier een hotelletje pakt aan de zuidkust. Iedereen die wij in het getroffen gebied zijn tegengekomen zijn er dan ook om te helpen.

Bij aankomst in Hambantota wordt al vrij snel duidelijk dat er genoeg te doen is....

Jeroen is vanaf 7 januari in Hambantota aktief en is nu een dikke maand bezig met het bouwen van de houten huisjes. Om een goede indruk van het project te krijgen kun je kijken op zijn site www.orangechild.nl

Inmiddels wordt het project steeds groter, het huizenproject telt nu iets van 30 huisjes, en daarmee wordt het ook steeds belangrijker wat systematischer te werken. De komende tijd zullen we proberen de kwaliteit van de huisjes iets te verbeteren zonder gelijk veel meer budget te moeten aanspreken. De sanitaire voorzieningen worden uitgebreid en het terrein waar de huisjes gebouwd worden zal iets leefbaarder worden gemaakt. Hopelijk kunnen we ook binnenkort het tempo iets op gaan voeren zodat meer gezinnen een zelfstandig leven kunnen gaan leiden op hun eigen stukje grond, in hun eigen huisje.

• 06 April 2005 - 15:07

Jiskefet:

Goed werk Berry en Esther niet te vergeten, nu komt jullie bouwkundige achtergrond ook nog eens goed van pas.
    We zijn trots op jullie.
    Je collega's Arjen, Koos, Maarten en Antony

• 06 April 2005 - 21:07

't Bruidje:

Lieve Ber en Es,

Zeer indrukwekkend om deze foto's te zien en geweldig hoe jullie daar je hulp bieden. Het verbaast me enorm dat jullie niets vermelden van de zeebeving die vorige week bij Sumatra heeft plaatsgevonden. Dat moet bij jullie toch inmiddels wel bekend zijn, aangezien alle kustplaatsen (m.b.t. Tsunami) gewaarschuwd zijn. We hebben hier tot midden in de nacht cnn zitten kijken om te weten of er een 2e Tsunami zou volgen. We zaten in de stress man!!!!! Waarschijnlijk lagen jullie gewoon lekker te tukken. Het was bij jullie namelijk al nacht toen het gebeurde. Enfin, gelukkig geen 2e tsunami.
    Veel succces weer en na onze bruiloft uitgebreider bericht. Hier nu leuke en gezonde spanning om onze bruiloft.