Borneo....check! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Berry & Esther - WaarBenJij.nu Borneo....check! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Berry & Esther - WaarBenJij.nu

Borneo....check!

Door: Berry en Esther

Blijf op de hoogte en volg Berry & Esther

24 Augustus 2004 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallo Allemaal,

Wie zegt dat je het als reiziger makkelijk hebt heeft het helemaal mis. Je moet zoveel beslissingen nemen en dingen regelen om 'on the road' te blijven, hartstikke vermoeiend....dit zijn de eerste luxeproblemen waarmee wij te kampen hebben. Dachten we het helemaal uitgedacht te hebben, na Sarawak in het zuiden via Brunei naar de noordelijke maleisische staat Sabah en dan nog even een stukje vaste land meepikken voor ons vertrek naar Nieuw Zeeland. Lijkt op zich erg voordehandliggend maar na een paar dagen Sabah zijn we tot de conclusie gekomen dat bruin het niet trekt. Hadden we ons dagbudget al behoorlijk opgeschroefd, het komt niet in de buurt van de Ringgits die je nodig hebt om hier te vertoeven. Alle dingen die we op het programma hadden staan kun je alleen in veel te dure Packagedeals boeken die op maat gesneden zijn voor de meute Japanners hier maar niet voor Ber en Es zeg maar. We hebben dan ook besloten vandaag al naar het vaste land te vliegen om gewoon weer met locals in de bus en op de boot te kunnen zitten en de 'Resorts' achter ons te laten.

Afgelopen 3 dagen op een jawel... resorteilandje gezeten. Je kon er van alles doen en we hebben niets gedaan...heerlijk. Een beetje visjes kijken met de meegezeulde snorkels en vooral veel Yatzeeh-en dan heb ik de hoogtepunten wel samengevat. Moesten ook wel weer even bijkomen van alle Brunei indrukken. Erg rijke (olie)staat en dat is wel te zien maar blijft beperkt tot en aantal indrukwekkende Moskeeen en het paleis van de Sultan. Dat laatste is zo groot dat als hij iedere dag een ander toilet zou gebruiken kan hij 200 dagen vooruit! Kan er een vorkje prikken in de eetkamer die ruimte biedt aan 4000 gasten! Wij waren niet uitgenodigd...helaas.

Nu onder de voet van de hoogste berg van Z.O. Azie de Mount Kinabalu...nee staat niet op ons lijstje. We moeten eerst op krachten komen. Wij slaan onze slag wel in Nieuw Zeeland.

Verder vooral plannen aan het maken voor ons opeens wat langere verblijf (18 dagen) op het vaste land. Het wordt vooral eiland Hoppen. Met zo als het er nu naar uit ziet (voor de insiders) Tioman, Panang en Langkawi op het programma. Maar gouden tips kunnen ons nog op andere gedachten brengen....

Wij gaan maar eens op zoek naar een plastic stoel en een goed bord Nasi Goreng Ayam (kip) en dan zoetjes aan denken aan onze avondvlucht...

Vanaf het vaste land meer....

• 24 Augustus 2004 - 14:18

W+p:

Hadden de Japanners geen tassendragers nodig? Komt nu met bakken uit de lucht vallen! Weet je zeker of het kip is?
    xx

• 30 Augustus 2004 - 11:38

Martijn:

Ach wat je een luxe probleem noemt.....Wel verstandig om een beetje op de kleintjes te letten, anders moet jullie straks veel te hard gaan werken voor je centen, en gelijk heb je. Er valt veel te veel te beleven om maar ook te moeten denken aan werken.
    Trouwens wat kost een litertje Euro 95 in Brunei? Het dreigt hier weer lekker uit de hand te gaan lopen met die prijzen. Menig leaserijder onder ons kan dit overigens geen reet schelen, he Arie. Hij heeft weer een nieuwe Ber, zo'n belachelijk grote hondenwagen.

Hier gaat alles zijn gangetje, de herfst is reeds begonnen in Holland, blijf nog maar ff lekker daar. Niet te veel plannen, maar vooral genieten van jullie spontane acties. Een gouden tip heb ik niet voor jullie, ja de zwiterse meren zijn geweldig (verder ben ik nog niet geweest) maar dat wordt denk een beetje zeuren.
    Ber, check je mail effen.

Liefs Rixt en Tijn

• 30 Augustus 2004 - 13:39

Bas F.:

Zeg Knoppert, maak je een reis die je maar één keer in je leven maakt en dan ga je over een paar centen zitten zeuren! Ik merk dat je Nederland wel goed uitdraagt in de wereld. Groeten Bas.