Voorjaarsvakantie! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Berry & Esther - WaarBenJij.nu Voorjaarsvakantie! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Berry & Esther - WaarBenJij.nu

Voorjaarsvakantie!

Door: Berry en Esther

Blijf op de hoogte en volg Berry & Esther

23 Oktober 2004 | Nieuw Zeeland, Wellington

Ze noemen het ‘lente’, en gezien het feit dat Nieuw-Zeeland echt volledig aan de andere kant van de wereld ligt kan de lente er ook heel anders uitzien dan in Nederland. De knoppen aan de bomen komen uit, de lammetjes dartelen over de vaak groener dan groene heuvels, de Kiwi’s (Nieuw-Zeelanders) lopen massaal in korte broek….maar een lentezonnetje hoort blijkbaar in dit rijtje niet thuis. Het heeft ons er toch niet van kunnen weerhouden de afgelopen maand behoorlijk van het land te kunnen genieten…..een ‘beknopte’ update….

Na de ‘regeldagen’ in Auckland zijn wij vertrokken naar het uiterste noorden van NZ. Overdag ‘on the road’ via eeuwenoude Kauribossen, benzinepompen, Scenic walks en uiterst functionele stadjes naar de noordelijke punt van ‘Northland’ gereden. Aan het eind van de dag ‘off the road’ om een plekje te vinden voor de nacht. We staan vaak 4 nachten in het ‘wild’ om daarna weer te investeren in een warme douche op een camping.

Zonder twijfel het hoogtepunt van onze trip naar het noorden was de 2-daagse wandeling. Die bracht ons via indrukwekkende zandduinen, een stukje ‘90 mile beach’ en veel verlaten schitterende baaien en kliffen naar Cape Reinga, de meest gefotografeerde ‘kaap met vuurtoren’ van NZ. De bij de supermarkt gekochte dertig-dollar-tent bleek compleet en heeft zich kranig gedragen en de Nasi take-away bleek koud ook heerlijk. Vlak voor het einde van de wandeling onbewust de route nog iets langer gemaakt, na een half uur vrij steil omhoog en tot de oksels door dicht struikgewas gaven we het gevecht op…stukkie terug dus. Weer op het pad werd onze inzet beloond met het uitzicht op 3 dolfijnen in de azuurblauwe zee onder ons! Een snelle lift bracht ons weer bij onze campervan op het erf van een behulpzame boerin. De ruitenwissers konden weer aan, toch 2 dagen lang stralend weer gehad en een gezonde kleur op onze toet.

De warme douche op de camping in Awanui kreeg een dubbele betekenis. De Nederlandse eigenaresse zorgde voor een warm onthaal en goot haar autobiografie in een onophoudelijke monoloog….wel heel aardig en een zwembad.

Via de Oostkust terug gereden richting Auckland. Uiteraard de tijd genomen om de ‘Bay of Islands’ goed te bekijken. Veel toeristische attracties in de Bay of Islands, je kunt hier zwemmen met dolfijnen, zeevissen en je met boten naar de ‘Hole in the rock’ laten varen.….nee niets van dat alles voor ons. We wilden dolgraag weer een meerdaagse wandeling maken maar blijven toch mooi-weer-lopers, en dat zat er niet in de komende dagen.

Het was lekker om weer in Auckland aan te komen. In 1 rechte lijn naar de inmiddels vertrouwde camping, een Pak ’n Save (Dirk) om de hoek en niet ver van de Aziatische eettentjes…...veel gezonder dan de Mac. Dit weet iedereen maar het werd nog even bevestigd in de Docu-film die in de NZ bioscopen draait. ‘Supersize Me’ is een filmverslag van één van de Jackass mafkezen die een maand lang alleen maar bij McDonalds gaat eten. Das ontbijten, lunchen en ‘dineren’ en dat levert een angstaanjagend beeld op. Zien dus!

Een paar bergschoenen, regenbroeken, IRD (sofi) nummers en Aziatische maaltijden verder…we kunnen weer gaan. Op weg de stad uit nog even de jaarlijkse keuring van de LPG-installatie ingepland waar we gematst zijn met een certificaat tot september 2005…dan moet de zaak eronder vandaan gesleuteld worden en via drukproeven zal de conclusie ‘Vervangen’ zeer realistisch zijn….dat wordt een verborgen gebrekje bij de verkoop!

Volgende stop: ‘The Coromandel’, een schiereiland met een grillige kustlijn. De zonovergoten 2-daagse wandeling naar de Pinnacles, een grillige rotsformatie, kunnen we iedereen aanraden. Evenals het badderen in een kuil op de naam zegt het al… ‘Hotwater beach’…bizar!

In het oude goudzoekerstadje Thames heeft Vodafoon het gewonnen van Telecom, vanaf nu zijn dan ook alle lijnen open…..we zijn bereikbaar op 0064 2104 87229 om het nog een beetje leuk te houden is er ‘Teledump’ bel vanuit NL naar 0909 1823 en toets ons eerder genoemde telefoonnummer in je belt voor € 0,25 per minuut naar ons mobiele nummer….tijdsverschil in ‘wintertijd’ is 12 uur (later in NZ)

Genoeg voor nu lijkt ons zo…hoe bevalt de herfst in NL?

• 23 Oktober 2004 - 10:17

Teun:

de kat op het spek, zout in de wonden, de steek onderwater....... zachtjes tikt de regen op het zolderraam. Prima herfst hier Ber!

• 23 Oktober 2004 - 10:55

Jim En Noelle:

Weer een prima stukkie tekst, wij doen de zuidwester maar weer aan...

• 23 Oktober 2004 - 15:33

The Red Sea Divers:

Het is hier bijna niet meer om uit te houden met de kou en regen..........dus vlucht HV4233 geboekt.

• 24 Oktober 2004 - 09:37

Kim:

Wat is het 'Teledump' nummer vanuit Australia...?? Herfst... wat is dat?? See you soon..!?

• 25 Oktober 2004 - 08:37

Koos, Antony En Arjen:

Even waanden we ons, na het zien van de foto's, in Nieuw Zeeland met z'n azuur blauwe wateren toen we wakker schrokken met het herfstachtige natte uitzicht op de groene Zijl, zonder soepgroente. Goed, de herfst is inderdaad hier begonnen. Alles heeft z'n charme maar geniet maar van het idee. Het is jullie gegund. Het idee dat een vriendelijke backpacker, met van die onschuldige padvinderstrekjes, de auto van jullie kan overnemen met een verborgen gebrek stelt ons niet gerust. Onze Ber is al weer te lang bij ons vandaan. Maar goed, de GIW garantie strekt niet tot in Nieuw Zeeland. Het is leuk om te lezen dat jullie volop genieten van het leven!

De werkgroetjes Koos, Antony en Arjen

• 27 Oktober 2004 - 12:59

Je Nicht Jolanda:

hallo neef van me
    van je vader kreeg ik je site erg leuk ik wens je een goede reis verder en geniet er maar van hoor veel liefs
    je nicht jolanda

• 28 Oktober 2004 - 21:40

Margriet:

Wat een paradijs zeg...Ik ben een poging aan het wagen om iets te bedenken waarom het hier in Nederland zo fantastisch is, om jullie jaloers te maken, maar het enige wat ik kan bedenken is dat ik gratis internet heb. Ach zo erg is het hier ook niet, maar ik ben wel jaloers!! Tot bels

• 03 November 2004 - 19:06

Helga:

Waaaa...ik wil ook!!! Toffe bus zeg, toffe omgeving.. kortom alles top. Kleine tip, waarschijnlijk ten overvloede: op het zuid-eiland is voor fervente lopers als jullie de Milford en de Routeburn track supermooi.. het regent er alleen wel bijna altijd, maar dat zijn jullie gewend!

• 03 November 2004 - 19:07

Helga:

• 04 November 2004 - 12:49

Sylvia:

He, Ber en Esther
    Na een lange tijd weer eens een berichtje van toch wel een beetje jaloerse collega.
    Echt fantastisch wat jullie allemaal zien en beleven, NZ echt ontdekken via de niet toeristische wegen en plekjes. Heerlijk al die verhalen, ik krijg ook zin om op reis te gaan.
    Tot horens weer groetjes Sylvia

• 07 November 2004 - 23:55

TeHa:

Ber, we hebben elkaar net nog gesproken, dus ik wil alleen maar even zeggen dat Theo van Gogh vermoord is. t'Is hier oorlog nu.
    x

• 21 November 2004 - 15:55

Joke &Oma:

We hebben weer genoten van je verhaal. jullie boffen maar. Hier is het alweer tijd voor de handschoenen en de sjaal.
    We komen net terug van een bezoek aan opa.Zo langzaam aan gaat de boel wel beetje bij beetje achteruit. Hij weet niet veel meer. We kijken weer uit naar een nieuw verslag van jullie avontuur en nieuwe foto's. De groeten uit Ermelo Joke En Oma