Back to civilisation - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Berry & Esther - WaarBenJij.nu Back to civilisation - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Berry & Esther - WaarBenJij.nu

Back to civilisation

Door: Berry en Esther

Blijf op de hoogte en volg Berry & Esther

12 Augustus 2004 | Maleisië, Kuala Lumpur

Net terug van onze tweede binnenland ervaring. Borneo heeft maar 1 hoofdweg van noord naar zuid en die loopt langs de kust. Het ontbreken van wegen in het binnenland heeft dan ook onze nieuwsgierigheid gewekt. Gingen we de vorige keer nog met de express-boat nu was de 'Twinotter' aan de beurt. Geweldige ervaring om in zo'n oud en klein vliegtuigje over de 'leftovers' van de Jungle te vliegen. Want dat is ons wel opgevallen, in vergelijking tot de veluwe staan er nog behoorlijk wat bomen maar er is ongelooflijk veel gekapt. Gelukkig lopen we niet zo snel en hebben we bij onze 3 daagse trekking door de highlands van Kelebit toch een overweldigend junglegevoel gekregen. Dat nam buitenproportionele vormen aan bij de overnachting midden in de Jungle...Noodles konden in de tas blijven, er stond ' Barking Deer' (ree) op het menu. Onze gids bleek een goed jager...een iets mindere kok welliswaar dus waren noodles achteraf misschien helemaal nog niet zo beroerd geweest. Hij had echter zijn rugzak vol met 2 weken vlees voor de familie.
Na het eten begint het eigenlijk pas. Badderen in de rivier vol leeches (bloedzuigers) en alle denkbare beestjes (10 cm spinnen) besloten de open-hut met ons te willen delen. De hangmat en onze klamboe moesten ons een veilige nacht bezorgen....2 uur slaap was al veel!

Oke, dat was de meest overweldigende jungle ervaring. De dagen ervoor waren misschien niet zo spannend maar wel minstens zo indrukwekkend. De tweede nacht sliepen we in een heel klein dorpje (96 inwoners), 4 uur lopen vanaf de airstrip (veel meer was het niet). Daar is geen telefoon en geen electriciteit, water komt uit de rivier en al het transport boven de 30 kilo gaat per waterbuffalo dwars door de jungle. De mensen zijn er niet rijk maar wel erg gelukkig. 1 keer per maand komen de flying docters per helicopter spreekuur houden. Wordt iemand tussentijds erg ziek dan zal iemand 4 uur door de jungle moeten lopen om bij de dichtstbijzijnde telefoon te komen.

Het authentieke dorpje werd ongeveer 4 weken geleden qua inwoneraantallen verveelvoudigd...er is de 12e juli een helicopter neergestort midden in de Jungle tijdens noodweer omdat Pa Lungan het dichtst bij de crashsite zou liggen werd het de uitvalsbasis voor een vloot geavanceerde helcopters vanuit VS, Singapore, Indonesie en Australie. Voor de zoekperiode van maar liefst 3 weken had Pa Lungan naast telefoon opeens heel wat meer hi-tech sateliettoestanden. Een slopende tijd voor alle 2000 betrokkenen. Veel van de jagers/gidsen, waaronder de onze, uit de regio begeleiden de getrainde commandotroepen door 'hun' jungle. Een erg aangrijpende gebeurtenis, zeker gezien het feit dat het wrak pas 17 dagen na de crash gevonden werd en er vrijwel niets meer van de lichamen over was. Na ons relatief ontspannen tripje door de jungle een beetje een idee gekregen hoe het moest zijn om in aanhoudend noodweer 17 dagen in de jungle door te moeten brengen op zoek naar het wrak.
Het ongeluk was dan ook een veelbesproken onderwerp in Bario en vormde met de vorige crashes (waarvan we 2 overlevenden hebben gesproken) een behoorlijk beladen gespreksonderwerp met onze geplande terugvlucht in ons achterhoofd.
Al onze kleren naar de wasserette gebracht en morgen op naar de welvaart van de Shell-staat Brunei. Binnenkort dan ook kleurijke moskeeen op de site....

Nu op veler verzoek ons fotoboek even 'inplakken' Jungle foto's niet digitaal voorhanden dus dat moeten jullie zo geloven.

ehmm...Wersuh allemaal!

• 12 Augustus 2004 - 07:35

Jasper:

Hallo Luitjes,
    Jasper Heijmans is ook weer in de lucht. Op de site waarbenjenu Jasper staan alle avonturen die ik heb beleefd op Ameland. En ik kan je vertellen we kwamen daar nog ouwe duitsers tegen die met een boot waren aangespoeld daar is die helikopter niets bij. Berry blijf je wel goed eten? Het lijkt wel of je een beetje een ingevallen bekkie krijgt. Of ligt dat aan die toren die je zo slank maakt. .
    Berry ken jij nog een goede schilder voor de buitenboel?
    Groetjes Jasper, Ruurtje & Madelief

tot het volgende verhaal.

• 12 Augustus 2004 - 09:16

W+p:

Waar wij NU zijn is het prima uit te houden, al moeten wij ons soms door een jungle van wespen slaan en verkoeling zoeken onder stromend water!
    xxx

• 12 Augustus 2004 - 11:00

Sylvia V.d. Bosch:

Hallo Berry en Esther,
    Heel erg gaaf om te lezen wat jullie al mee hebben gemaakt. Wij zijn na 3 weken relaxen weer heerlijk aan het werk.

Groetjes Sylvia

• 14 Augustus 2004 - 13:30

Jim En Noelle:

Jullie verhalen werken aanstekelijk, tijd voor ons om de atlas er bij te pakken......
    we denken aan jullie!!

• 16 Augustus 2004 - 14:49

De Koffieleute:

Hoi Ber,

We zijn weer compleet, ook Koos is terug van vakantie. Het is nog steeds wennen die lege stoel van jou.
    Maar aan de prachtige verhalen te oordelen hebben jullie je nog geen moment verveeld.
    Ik zal je dan ook niet lastigvallen met onze belevenissen in Frankrijk, Italië en in Kootwijk.
    We gaan er weer lekker tegen aan, en als we je nodig hebben dan weten we je te vinden.

Groeten,

Arjen, Koos en Antony

P.S. Het uitzicht is nog steeds prachtig, er komen weer een paar jachten voorbij op de Zijl.

• 17 Augustus 2004 - 09:02

Speedy:

Hai hai
    Voor het eerst de site bekeken. En hij is erg leuk. Mooi gedaan.
    Veel plezier en we mailen
    Liefs

• 17 Augustus 2004 - 16:39

Han:

Wat een belevenis! Getverdemme die beesten in jullie hut! Ik was uitgekomen op 0 uur slaap. Niet te geloven die crash. Kan me voorstellen dat jullie daar ook even stil van werden.
    Wij net terug van de Poelestraat, café Kachel èn...........de Vrijbuiter! Hebben aan het Leekstermeer in het Noorden gezeten. Stukje Friesland, Groningen en Drenthe aangedaan. Vervolgens vertrokken naar de Ardennen, alwaar we bij gebrk aan fatsoenlijke campings zijn omgekeerd richting Zuid-Limburg. Je kunt beter geen wc hebben dan 5 van de 6 plees waar poep of kots in ligt.
    Het werd dus Eperheide in Zuid-limburg en daar hebben we heerlijk vertoefd bij de Boer. Patrick en Liesbeth hebben ons regelmatig vergezeld. Erg gezellig. Iets minder spectaculair dan jullie ervaring.

Maak er weer een mooi vervolg van daar!

DZ Han

• 18 Augustus 2004 - 10:27

Lia:

daar ik niet echt een computermens ben heeft het wel even geduurd voor ik jullie site eens bezocht. Wat jullie allemaal mee maken vind ik wel indrukwekkend, maar het verleidt mij niet om het ook eens te doen op die manier. (bloedzuigers...met die spinnen in een tent...brrrr) Meer iets voor Karin. Jullie beschrijven het leuk, ik ga nu proberen het bij te houden. liefs, lia.
    p.s. de "lijstfoto's" worden leuk zo.

• 23 Augustus 2004 - 20:33

Janneke:

Geweldig wat jullie meemaken.Ik denk gelijk weer aan mijn Maleisië reis.Gaan jullie de Mount Kinabilu nog beklimmen??Het is voor het eerst dat ik op de site ben door PC problemen,maar het ziet er erg leuk uit.Doei doei

• 23 Augustus 2004 - 22:37

Han:

Ber, heb je ook foto's van die enge beesten? Op een foto wil ik ze namelijk wèl zien. Dank voor lieve mail!
    x