Op het Zuidereiland! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Berry & Esther - WaarBenJij.nu Op het Zuidereiland! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Berry & Esther - WaarBenJij.nu

Op het Zuidereiland!

Door: Berry en Esther

Blijf op de hoogte en volg Berry & Esther

23 November 2004 | Nieuw Zeeland, Wellington

Bij het schrijven van deze update dringt goed tot ons door dat het al weer een behoorlijke tijd geleden is sinds de laatste ‘update’. Hoop gebeurd in de afgelopen weken. Sinds dat bij ons het besef is ontstaan dat we na Australië nog niet naar huis willen maar we ook geen jaren weg willen blijven, hebben we het reistempo behoorlijk opgevoerd. We rijden al rond met reisbrochures van India en een hele batterij zuidelijke Afrikaanse landen…en buigen ons over vrijwel onmogelijke vliegroutes naar huis. Hierbij heeft India na Australië toch wel een ‘aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheids factor’ gekregen. Heimwee naar Azië….

Voordat het zover is moeten we eerst Nieuw-Zeeland nog even ‘afmaken’. Veel gezien wat we 5 jaar gelden hebben overgeslagen maar toch ook wel behoorlijk wat flash-backs.

Momenteel een regenachtige dag in Hokitika aan de westkust van het zuidereiland. Net een aardbeving doorstaan maar buiten dat beginnen de mooie zomerse dagen toch behoorlijk de overhand te krijgen. Een behoorlijk contrast met Nederland waar zelfs de eerste sneeuw al weer gespot is (in Zwinderen tenminste). Afgelopen weken hebben een behoorlijk veelzijdige invulling gekregen. Een invulling die wij in veel gevallen niet helemaal zelf in de hand hadden….

Aan het eind van ons tripje door het schiereiland ‘The Coromandel’ even een bezoekje gebracht aan een buurtwinkeltje in Waihi, voor we het wisten stonden we naar de appelmoes, gevulde koeken, speculaasjes en komijnekaas te staren…….en bij het afrekenen van de drop werden we door een Nederlandse vrouw bij de toonbank uitgenodigd voor een kopje koffie. Zij bleek Carla en is 15 jaar geleden met man en kinderen naar NZ geëmigreerd, ze zijn nu een Lodge aan het bouwen op hun 100 ha van de ‘Golden Valley’. Het behoeft dan ook weinig uitleg dat het kopje koffie uit de hand liep en we er uiteindelijk bijna een week zijn gebleven. Zij konden onze hulp overdag goed gebruiken en wij konden ons in zeer goed gezelschap tegoed doen aan vorstelijke maaltijden, super gezellig!

…Tongariro National Park, een park met indrukwekkende vulkanen die voor een adembenemend landschap hebben gezorgd….schijnt tenminste want het gebied was gehuld in een dikke mist. Het bleef dan ook bij een sporadische glimp. Onze laatste dag in het gebied werd het voor één dag beter, precies genoeg tijd om even op de lange latten te staan. Een bijzondere ervaring op boven de toch aanwezige wolkendeken oog in oog te staan met de zuivere vulkaantop van Mt. Taranaki. Modieus gekleed in regenbroek en wollen sokken die dienst deden als handschoenen de pistes afgestuiterd.

Na zoveel natuur de afwisseling gevonden in architectuur. Tenminste daar staat Napier aan de oostkust om bekend. Art-Deco waar je maar kijken kon. We kunnen niet ontkennen dat er duidelijke Art/Deco elementen in te ontdekken zijn maar met onze Europese achtergrond kun je hier niet echt van onder de indruk raken. De kolonie Jan-van-Genten van de dag ervoor was duidelijk interessanter.

Op weg naar Wellington nog even onze knieën gepest met een lekkere wandeling in de bergen bij Masterton. Na de steile klim werden we de volgende morgen gewekt door de eerste zonnestralen door het raampje van de berghut, of was het toch de enorme hond die in de koude nacht tegen zijn baasje was aangekropen en praatte in zijn slaap…

In de ‘Café-Capitol’ van Nieuw-Zeeland even gecheckt of Wellington met recht zo genoemd kan worden. Naast dat het er vaak ongelooflijk waait (klopt) zijn er inderdaad comfortabel veel leuke cafeetjes waarbij wij niet helemaal konden vaststellen welk café nou de beste Café Latte met een Chocalate-Brownie kon serveren….we kwamen er niet helemaal uit.

Wij gaan de komende dagen proberen onze oude campervan over de Arthurs Pass te manoeuvreren. Zullen bij aankomst in Christchurch ook eens aan werken gaan denken. Het gaat tot nu toe budgettair gezien erg goed maar aangezien willen voorkomen dat we over een aantal maanden rijst moeten pellen in India zal het potje toch weer moeten worden aangevuld. Ook een leuke afwisseling met reizen lijkt ons…bovendien moeten we nog een paar maandjes wachten met ons vertrek naar Australië om daar niet helemaal midden in de hitte en de regen aan te komen….

Binnenkort meer over het zuidereiland…

• 25 November 2004 - 19:21

Jim En Noelle:

Zitten jullie nog eerder in de sneeuw als wij, da's ook wat!! Te gek jullie doorreis-plannen, you only live once.....

• 28 November 2004 - 13:15

The Red Sea Divers.:

Back in the cold end wet country. Greates from the big turtle and napoleon fish.

• 02 December 2004 - 15:24

Speedy:

Hai hai,
    Zo wat een verhalen... ik was ff achter met lezen. Maar echt super. En die foto's..... zucht daar wil ik ook zijn. En plannen voor meer... dat klinkt altijd goed.
    Dikke kus

• 06 December 2004 - 19:03

Ingrid:

Hai Berry en Esther

Nou nou zo te zien zijn jullie het reizen nog lang niet moe! Tof hoor! Ik hoop dat je me nog kent, we hebben elkaar ontmoet in Similajau (Borneo). Ja wij waren dat rare stel met die PINDAKAAS!!! En zijn jullie nog op krokodillentocht gegaan Ben benieuwd! Helaas heb ik geen turtle meer gezien, maar ach je kunt niet alles hebben he! Anyway, jammer genoeg zitten wij allang weer in het koude kikkerlandje, en het went sneller dan je wilt. Dus bij deze: GENIET! Heel veel plezier, en hou ons op de hoogte!!
    Groetjes Ingrid en Mark

• 08 December 2004 - 19:44

Margriet:

Hoe duur is een ticket naar Nieuw Zeeland eigenlijk? (enkele reis)

• 13 December 2004 - 20:17

De Kok.:

Komen jullie 1e of 2e Kerstdag dineren en welk jaar?

• 03 Januari 2005 - 09:58

Petra Buijs:

Heee, luitjes!
    Een heel gelukkig nieuwjaar gewenst!
    Enneh...voor Esther, van harte gefeliciteerd met je 29-ste!!!